- § 22.
- W Szkole Podstawowej Nr 6 oceny zachowania w klasach IV – VIII ustala się w oparciu o system punktowy.
- Ocenę klasyfikacyjną zachowania: śródroczną oraz roczną ustala się według skali opisanej w § 21 ust. 10.
- Odwołanie od oceny klasyfikacyjnej zachowania na koniec roku jest możliwe na zasadach określonych w ust. 11 niniejszego paragrafu.
- Nie ma możliwości odwołania i poprawy wystawionej przez wychowawcę oceny śródrocznej zachowania.
- Formą wyrażania opinii nauczyciela o zachowaniu ucznia jest wpis do zeszytu uwag, znajdującym się w dzienniku lekcyjnym każdej klasy oraz ocena punktowa wystawiona uczniowi wg zasad ujętych w ust. 8 niniejszego paragrafu.
- Uwagi pozytywne i negatywne o zachowaniu ucznia powinny być wpisywane systematycznie w ciągu całego półrocza.
- O pozytywnych i negatywnych uwagach o zachowaniu na bieżąco informowani są uczniowie i ich rodzice (zebrania, konsultacje, itd.).
- Każdy z nauczycieli uczących danego ucznia wyraża swoją opinię o jego zachowaniu przyznając mu od 1 do 20 punktów za następujące obszary:
– konkursy,
– zawody sportowe,
– postawa życzliwości wobec innych uczniów,
– bezinteresowna pomoc w sytuacjach trudnych,
– wywiązywanie się z obowiązków szkolnych,
– kultura osobista,
– okazywanie szacunku innym osobom.
Wychowawca liczy średnią przyznanych punktów, która jest włączana do ogółu punktów.
- Ocenę zachowania każdego ucznia ustala wychowawca przed radą klasyfikacyjną, sumuje zdobyte przez ucznia punkty(§ 23 ust. 1 i 2), zasięga opinii klasy i samego ucznia (punkty przyznawane są anonimowo), informuje ucznia o ilości zdobytych punktów w ciągu półrocza oraz przewidywanej ocenie zachowania.
- Wychowawca najpóźniej na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej informuje ucznia o przewidywanej rocznej (półrocznej) ocenie zachowania. Rodzice są informowani o przewidywanej rocznej (półrocznej) ocenie zachowania podczas zebrania rodziców lub konsultacji. Otrzymują zestawienie proponowanych ocen i potwierdzają to podpisem z datą.
- Obecność rodziców na zebraniu lub indywidualny kontakt z wychowawcą w celu uzyskania informacji o ocenach i zachowaniu ucznia jest obowiązkowy.
- Warunki i tryb ustalania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych zachowania.
1) dopuszcza się możliwość poprawy wyłącznie o jedną ocenę wzwyż w stosunku do oceny przewidywanej;
2) uzyskanie rocznej oceny zachowania wyższej niż przewidywana jest możliwe jedynie w następujących przypadkach:
- w przypadku, kiedy w widoczny, znaczący sposób uczeń poprawił swoje zachowanie przed wystawieniem ocen rocznych zachowania, widoczne były jego starania, naprawił wyrządzone innym krzywdy (przeprosił) i uzyskana przez niego łączna ilość punktów zbliżona jest do oceny wyższej niż ocena przewidywana, z którą zapoznano rodzica i ucznia w określonym w statucie terminie (brakuje 10 i mniej punktów do wyższej oceny),
- w przypadku, kiedy z powodów zdrowotnych uczeń nie miał możliwości uzyskiwania uwag opisujących jego zachowania (co najmniej miesięczna nieobecność w szkole potwierdzona zwolnieniem lekarskim),
- w przypadku, kiedy zachowanie uległo nagłej zmianie z powodu zaistniałej trudnej sytuacji rodzinnej (śmierć najbliższego członka rodziny, rozpad rodziny, inna poważna zmiana sytuacji życiowej), o której rodzic na bieżąco informował wychowawcę lub pedagoga szkolnego.
12.Na początku półrocza każdy uczeń otrzymuje kredyt punktów:
- klasy IV – 110 punktów;
- klasy V – 110 punktów;
- klasy VI – 110 punktów;
- klasy VII – VIII – 100 punktów;
- Uczniowie z ADHD i zaburzeniami zachowania potwierdzonymi opinią lub orzeczeniem poradni lub orzeczeniem lekarskim lekarza psychiatry otrzymują na początku każdego półrocza wyższy kredyt punktów:
- klasy IV – VI – 150 punktów;
- klasy VII – VIII – 140 punktów;
- W ciągu półrocza może go zwiększyć lub zmniejszyć, zgodnie z kryteriami przyznawania punktów wyszczególnionymi w tabeli zamieszczonej w § 23 ust 1 i 2.
- Na podstawie ilości punktów zdobytych w ciągu półrocza wychowawca ocenia zachowanie ucznia według następującej skali:
- ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który uzyskał więcej niż 160 punktów
i nie otrzymał -20 punktów lub ma więcej niż 10 spóźnień;
- -//- bardzo dobrą – 140 – 159 punktów;
- -//- dobrą – 110 – 139 punktów;
- -//- poprawną – 80 – 109 punktów;
- -//- nieodpowiednią – 50 – 79 punktów;
- -//- naganne – poniżej 50 punktów.
- Wystawiając ocenę półroczną zachowania wychowawca bierze pod uwagę ocenę i liczbę punktów z I półrocza (ocena półroczna jest wystawiana na podstawie średniej arytmetycznej liczby punktów uzyskanych przez ucznia w I i II półroczu).
- Uwagi o aroganckim zachowaniu wpisane uczniowi muszą zawierać dokładny opis konfliktowej sytuacji, Rada Pedagogiczna podczas obrad (klasyfikacja) decyduje o wprowadzeniu konsekwencji.
- Zasady punktacji oceny zachowania mogą zostać pominięte w przypadku popełnienia czynu (-ów) o bardzo wysokiej szkodliwości społecznej oraz w skrajnie negatywnych sytuacjach, a podejmowane przez szkołę działania nie przynoszą efektów w postaci poprawy zachowania tj.:
- wyjątkowo dotkliwe lub powtarzające się akty agresji psychicznej lub fizycznej wobec innych uczniów, powodujące zagrożenie zdrowia, życia lub uszczerbek na zdrowiu,
- wyjątkowo dotkliwa lub powtarzająca się agresja słowna wobec innych uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły,
- nieuczęszczanie do szkoły z powodów nieusprawiedliwionych (brak podstaw do klasyfikacji z jakiegokolwiek przedmiotu).
- W wyżej opisanych sytuacjach wychowawca przed wystawieniem oceny zasięga opinii Rady Pedagogicznej.
- § 23.
Kryteria przyznawania punktów
- Punkty dodatnie otrzymuje uczeń:
zachowanie | punkty | warunki uzyskania: |
1) czynny udział w pracach Szkolnego Koła Wolontariatu, Samorządu Uczniowskiego:
a) osoby pełniące znaczące funkcje: przewodniczący, z-ca przewodniczącego, poczet sztandarowy: b) pozostali członkowie Samorządu, w tym uczniowie Samorządu Klasowego; |
do 20 punktów
do 10 punktów |
jednorazowo na koniec półrocza, punkty ustala opiekun Samorządu; Koła Wolontariatu; |
2) za każdą pozytywną uwagę o pracy na rzecz szkoły i klasy wykonywaną poza zajęciami lekcyjnymi (np., noszenie krzeseł, sprzętu, sprzątanie, pomoc w organizacji imprez klasowych, gazetki, pomoce dydaktyczne itp.); | od 1 do 5 punktów | Jednorazowo na koniec semestru (punkty wpisuje ustala nauczyciel organizujący pomoc lub wychowawca); |
3) za pomoc w organizacji, udział w Dniu otwartym Szkoły | od 1 do 10 punktów | po wydarzeniu punkty przyznaje osoba odpowiedzialna |
4) pomoc koleżeńska
– w nadrabianiu zaległości; – w odrabianiu prac domowych; – przekazywanie informacji o materiale dydaktycznym realizowanym podczas nieobecności ucznia, informowanie o przewidywanych sprawdzianach; – pomoc w nauce młodszym kolegom i koleżankom – „Starszy Brat – Starsza Siostra”
|
od 1 do 10 punktów | jednorazowo na koniec półrocza (punkty ustala nauczyciel organizujący pomoc lub wychowawca); |
5) pomoc nauczycielom:
– w organizacji imprez w klasach młodszych itp.) – systematyczną pomoc w innych działaniach (pomoc w bibliotece, czytelni); – pomoc w świetlicy szkolnej, |
od 1 do 10 punktów | jednorazowo na koniec półrocza, (punkty ustala nauczyciel organizujący pomoc lub wychowawca); |
6) aktywną i systematyczną pracę w szkolnych kołach zainteresowań i uczestnictwo w zespołach wyrównawczych, zajęciach dodatkowych; | od 1 do 5 punktów | jednorazowo na koniec półrocza za każde zajęcia, wystawia nauczyciel prowadzący zajęcia; |
7) brak spóźnień; | od 1 do 5 punktów | jednorazowo na koniec półrocza, (punkty ustala nauczyciel lub wychowawca); |
8) wyjątkowa kultura osobista; | od 0 do 10 punktów | jednorazowo na koniec półrocza, (punkty ustala nauczyciel lub wychowawca); |
9) udział w akcjach charytatywnych (np. ciasta na akcje), ekologicznych (np. nakrętki, baterie), społecznych (np. książki do biblioteki) | od 1 do 5 punktów | jednorazowo na koniec półrocza, (punkty ustala nauczyciel lub wychowawca; |
10) ocena kolegów i koleżanek; | od 1 do 5 punktów | jednorazowo na koniec półrocza, (ocena anonimowa koleżanek i kolegów z klasy); |
11) brak uwag negatywnych; | 10 punktów | jednorazowo na koniec półrocza; |
12) 100% frekwencja na zajęciach lekcyjnych | 5 punktów | jednorazowo na koniec półrocza. |
2. Punkty ujemne (uwagi opatrzone datą i czytelnym podpisem) otrzymuje uczeń: |
||
1) przeszkadzanie na lekcji;
uwaga precyzyjnie opisuje zachowanie ucznia; |
od -1 do -5 punktów | Każdorazowo; |
2) niewykonywanie i lekceważenie poleceń i uwag nauczyciela lub innego pracownika szkoły; | -5 punktów | każdorazowo; precyzyjnie określamy rodzaj zachowania ucznia |
3) aroganckie zachowanie wobec nauczyciela lub innego pracownika szkoły, agresja słowna; | -20 punktów | każdorazowo; |
4) lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych (nagminnie nie odrabia prac domowych, nie przynosi podręczników, ćwiczeń, potrzebnych przyborów, nie ma materiałów potrzebnych na zajęcia techniczne, plastyczne, muzyczne, w-f); | od -1 do -5 punktów | jednorazowo na koniec półrocza; |
5) agresywne zachowanie słowne lub fizyczne np. wszczynanie bójek, używanie wulgaryzmów, psychiczne nękanie, ostracyzm (wykluczanie społeczne innych), dokuczanie, oczernianie, zastraszanie w świecie realnym i cyberprzestrzeni, obrażanie najbliższych kolegów, koleżanek (naruszanie dóbr osobistych); | -10 do -20 punktów | każdorazowo; |
6) spóźnianie się na lekcje:
– 2 razy w półroczu, – powyżej 5 razy; |
-2 punkty -5 punktów |
jednorazowo na koniec półrocza; jednorazowo na koniec półrocza; |
7) celowe niszczenie sprzętów, umeblowania oraz zieleni w szkole i wokół szkoły, wandalizm np.: pisanie po ławkach, ścianach, zrywanie dekoracji, śmiecenie, przyklejanie gum do żucia itp., używanie toalet niezgodne z przeznaczeniem, zaśmiecanie otoczenia, niszczenie/brak dbałości o podręczniki szkolne;
|
od –1 do -10 punktów
|
każdorazowo;
przy pierwszym incydencie uwaga i punkty mogą anulować połowę ujemnych punktów po naprawieniu szkody |
8) celowe i umyślne niszczenie lub zabieranie bez pozwolenia rzeczy innych uczniów; | od -5 do
-10 punktów |
każdorazowo; |
10) brak obuwia na zmianę; | -2 punktów | każdorazowo powyżej 3 razy, kiedy zapomniał obuwia; |
11) niewykonanie dobrowolnie podjętego zobowiązania; | -5 punktów | każdorazowo; |
12)
opuszczenie lekcji bez usprawiedliwienia,
|
-1 punkt (każda nieusprawiedliwiona godzina);
|
czas na usprawiedliwienie nieobecności to okres do tygodnia od powrotu do szkoły;
|
13) indywidualna ucieczka z lekcji, samowolne wyjście ze szkoły bez poinformowania nauczyciela lub samowolne opuszczenie terenu szkoły w czasie zajęć dydaktyczno – wychowawczych (dzień dziecka, rekolekcje, imprezy szkolne itp.); | -5 punktów | każdorazowo; |
14) ucieczka zbiorowa; | -10 punktów | każdorazowo; |
15) niewywiązywanie się z obowiązków dyżurnego klasowego; | -5 punktów | każdorazowo; |
16) kradzież; | -20 punktów | każdorazowo; |
17) wyłudzanie pieniędzy; | -20 punktów | każdorazowo; |
18) palenie papierosów i papierosów elektronicznych; | -20 punktów | każdorazowo; |
19) picie alkoholu lub używanie innych środków psychoaktywnych | -20 punktów | każdorazowo; |
20) korzystanie z telefonu komórkowego lub innego sprzętu elektronicznego na terenie szkoły bez pozwolenia nauczyciela.
Telefony w szkole muszą być wyłączone, mogą być przechowywane w szafce, |
-5 punktów | każdorazowo;
odebrany telefon nauczyciel odnosi do sekretariatu – za pierwszym razem odbiera go uczeń po skończonych lekcjach, za każdym kolejnym razem sprzęt odbiera rodzic, |
21) rozpowszechnianie zdjęć i nagrań innych osób urządzeniami elektronicznymi; | -20 punktów | każdorazowo; |
22) niestosowny wygląd ucznia: ubrania nie powinny wyzywająco odsłaniać ciała, biżuteria (kształt, wielkość, umiejscowienie) stanowiąca zagrożenie bezpieczeństwa; wulgarne, obraźliwe napisy na ubraniach, tatuaż, makijaż, farbowanie włosów i malowanie paznokci; | -2 do -10
|
każdorazowo;
zmiana trwała – czas usunięcia 1 mc, potem punkty ujemne |
23) brak stroju galowego podczas uroczystości szkolnej;
strój galowy: biała bluzka/koszula, granatowy lub czarny dół stroju, obuwie szkolne; |
-5 punktów | każdorazowo; |
24) okłamywanie nauczyciela (fałszowanie podpisów rodziców, usprawiedliwień, dopisywanie ocen w dzienniku). | -10 punktów | jednorazowo. |
- Uwagi negatywne o zachowaniu ucznia powinny być przekazywane wychowawcy w formie pisemnej poprzez wpis w klasowym zeszycie uwag znajdującym się w każdym dzienniku, a pozytywne odnotowane w tabeli.
- Tam gdzie są widełki wpisują zainteresowani/odpowiedzialni prowadzący nauczyciele.
- Na koniec półrocza wychowawca wpisuje uzyskane punkty i wystawia ocenę według przyjętej skali.